30 Dec 2014

Sewing for Cayla - Sy til Cayla

My granddaughter, the Princess of the family, was getting a new doll for Christmas. It is the interactive doll, Cayla. The size is much like the American Girl, so fortunately there is a lot of patterns for making additional clothing out there as the shop did not have any extra outfits (as I would have bought one anyway, lol). In the first picture she is wearing the outfit she came in.

Barnebarnet, prinsessa i familien, fikk ny dukke til jul. Det er den interaktive dukken, Cayla. Den er omtrent like stor som dukken som heter American Girl, så det finnes heldigvis masse mønster til ekstra tøy, siden det ikke fantes ekstra tøy i butikken (som om jeg hadde kommet til å kjøpe det, he he). På det første bildet, er dukken slik den kom fra butikken. 


Here she has got a pair of undies and a spaghetti-top. The pattern for the undies I made my self after a tutorial I found on the internet. Right here and now I do not have the address. That will have to come later.

The top is made without a pattern. It is a bit to wide and high in the top of the front, so next time, I'll have to do some adjustments.

Her har hun på seg truser og en spaghettitop. Mønsteret til trusene har jeg laget selv etter å ha fulgt instruksjonene på en nettside. Akkurat her og nå har jeg dessverre ikke adressen, så den må komme senere.

Toppen har jeg laget uten noe mønster. Den ble både litt for høy og bred framme, så her må det justeres neste gang.



The pattern for the jeans is by Milo Mila. They are  made from the doll moms own old quite worn out jeans. They fit just perfect. They have real pockets both in the front and in the back.  

Mønsteret til jeansen kommer fra Milo Mila, og er laget av dukkemammaens egne gamle bukser. De passer helt perfekt. De har ordentlige lommer både framme og bak. 



The shirt or tunic is made from a pattern that came with the jeans from Milo Mila. I made a mistake when I made it, so it would have become very short if I were to hem it as it was. So, I decided to add on a volang on the bottom to make it longer. The tights are made from this free pattern at Milo Mila. 

Toppen eller tunikaen er laget etter et møsnter som fulgte med jeans-mønsteret fra Milo Mila. Jeg tabbet meg ut og gjorde en feil, så toppen ville ha blitt veldig kort hvis jeg skulle ha lagt den opp slik den var. Derfor laget jeg en volangkant og sydde på slik at det ble mer en tunika enn en langermet t-skjorte. Tightsen er sydd etter dette gratismønseret fra Milo Mila.

When I ordered the jeans pattern from Milo Mila, something went wrong, and I missed the download link. I sent a mail to Christel Dekker who runs the sight. I got a really rapid reply and help from her, and must say that I am a very satisfied customer.

Da jeg bestillte jeansmønsteret fra Milo Mila, var det ett eller annet som som gikk galt, og jeg fikk ikke nedlastingslinken til mønsteret. Jeg sendte en mail til Christel Dekker som driver siden og fikk raskt hjelp fra henne. Jeg er en veldig fornøyd kunde.




The jeans-jacket is Jen's Military Jacket.

I got the pattern from Pixie Faire. I love the realistic touch it has with four pockets on the front, and the tabs on the sleves and shoulders. The arms are a tad long for this doll, but not longer then it's ok. I have ran out of cording, so I have used elastics for the moment. And, I ran out of time to finish the hood. That will have to come sometime later.

Dongerijakka er laget etter mønsteret "Jen's Military Jacket" og kjøpt fra Pixie Faire. Jeg liker at den ser så ordentlig ut med lommene på framsiden og klaffene på ermene og skuldrene. Jeg var tom for snøring, så jeg har foreløpig bare brukt et stikk i livet. Hetta får komme siden.

Dress 1 is made from a pattern by
oliver + s, and is called Popover Sundress. Instead of making it with strings of biastape, I've used lace elastics all around the top and for straps.

Dress 2 has no pattern, It is simply an about 22 inch long strip of fabrick shired with elastic tread in the spool. I found a tutorial on youtube that explains how it is done pritty well. I chose to have the seam in the middle of the back, and on each side I sewed down about 1/4 inch under the arms to get a better fit.

Kjole 1 er laget fra et mønster av
oliver + s som heter Popover Sundress. Istedet for å lage den med stropper av skråbånd, har jeg brukt elastisk blonde på de på toppen og som stropper. 


Kjole 2 er det ikke noe mønster til. Det er rett og slett bare et tøystykke som er om er omtrent 22 inch langt og som har fått vaffelsøm med elastisk undertråd på maskinen. Jeg fant en instruksjonsvideo på youtube som viser hvordan dette gjøres på en enkel måte. Jeg valgte å ha sømmen midt bak, og på hver side sydde jeg ned omtrent en 1/2 cm under armene for å få en bedre fasong.

The final outfit I managet to finish before Christmas was this hoodie and swetpants. This pattern I also got from Pixie Faire. I took inn the width of the bodice quite a bit on each side as it was quite large. Even though it's a sweather, it's easy to get over the head of the doll. I've used ribbing so it is pritty flexible. The pattern for the pants also came with the hoodie. They turned out a bit long as I forgot to shorten them when adding ribbing in the bottom of the legs. This I'll have to mend when I get back to the sewingmachine when the hollidays are over.

Det siste antrekket jeg rakk å få unna før jul var denne hettegenseren og joggebuksa. Også dette mønsteret har jeg kjøpt hos Pixie Faire. Her reduserte jeg vidden ganske mye på skuldrene ettersom den var ganske stor. Selv om det er en genser, så er den veldig lett å få over hodet til dokka. Ribben gjør at den er ganske fleksibel. Mønsteret til buksa kom sammen med genseren. Den ble litt lang ettersom jeg glemte å korte den inn da jeg satte på ribbekant på bena. Dette får jeg rette opp i når jeg kommer tilbake til symaskinen etter ferien.

No comments:

Post a Comment